Nukkuva lapsi

Oletko koskaan ihastellut nukkuvaa lasta, sitä kauniin herkkää tyyneyttä? Tiesitkö, että sen lisäksi että nukkuva lapsi on aivan erityisen kaunis hyvä uni edistää lapsen luovuutta, vaikuttaa keskittymiskykyyn ja lapsen mielialaan?

Hyvin nukkunut lapsi on pirteä, vastustuskykyisempi ja vähemmän tapaturma-alttiimpi. Meidän vanhempien tehtävä on huolehtia lapsiemme riittävästä unesta ja hyvästä unenlaadusta. Unenlaatuun voi vaikuttaa pienillä teoilla. Esimerkikisi koko perheen elämän rauhoittaminen iltaa kohden mentäessä antaa pohjan hyville ja levollisille yöunille.  Unenlaatua parantaa myös hyvät ja puhtaat petivaatteet.

Unicorn ekologiset lastenlakanat täältä.

Vinkkejä nukahtamiseen sekä isoille, että pienille perheenjäsenille.

 Pidä kiinni rutiineista

Pyrkikää säilyttämään nukkumisen rytmi samana. Nukkumaan mennään ja herätään aina samaan aikaan joka päivä sekä arkisin että viikonloppuisin.

Nukkumisympäristö

Makuuhuoneen ympäristö vaikuttaa nukahtamiseen. Ympäristön tulisi olla hiljainen, viileä ja pimeä, sängyn puhdas ja kutsuva.

LuKLabel ekologiset ja laadukkaat lastenlakanat.

Rentouta lapsen keho ja mieli

Kokeile esimerkiksi lämmintä, rentouttavaa suihkua tai kylpyä juuri ennen nukkumaanmenoa. Se saa kehon viilentymään jälkikäteen, mikä taas luo uneliaan tunteen. Suihkun tai kylvyn jälkeen levitä lapsen iholle voidetta tai hiero muutoin kevyesti lapsen ihoa.

Kuunnelkaa rauhahallista musiikkia tai luonnonääniä

Monet kokevat rauhallisen musiikin tai luonnonäänet, kuten lintujen laulun tai meren pauhun rentouttavana. Kokeile, onko näistä lapsillesi tai sinulle apua.

Kuvaaja Anniina Kivimäki

Sammuta valot

Pimeä viestii keholle, että on aika levätä. Pimeä stimuloi melatoniinin eli nukkumishormoonin tuotantoa, mikä tekee väsyneeksi.

Toivottakaa toisillenne hyvää yötä

Silitä ja halaa lasta, peittele sänkyyn ja anna hyvänyönsuukko. Se saa sekä lapsen että sinut tuntemaan olon lämpimäksi ja onnelliseksi ennen nukkumaanmenoa.

Lasten laadukkaat ja ekologiset pussilakanat löydät täältä

Kauniita unia!


Kirjoittaja: Satu Reitkari

Kuvaaja: Nelli Rugojeva

Lähteet:

www.mll.fi

https://www.nosleeplessnights.com/bedtime-routine-for-kids/

https://www.nosleeplessnights.com/sleep-hygiene/bedtime-routine-for-adults/

https://sleep.org/articles/design-perfect-bedtime-routine/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *